Resum sessió
L’alumnat coneix iniciatives antiracistes i feministes properes al centre educatiu per tal d’apropar allò treballat a l’aula a la realitat com a economia alternativa que posa el benestar de les persones per davant de l’acumulació de riquesa. És enriquidor coordinar aquestes visites amb els Ateneus Cooperatius de cada territori, ja que són agents que fomenten la interculturalitat crítica arreu de Catalunya. L’alumnat formula algunes preguntes sobre l’antiracisme, la interculturalitat crítica i l’ètica de la cura a les iniciatives conegudes.
Idea força
Ens apropem a conèixer organitzacions de l’entorn proper defensores de drets de les dones migrades que satisfan necessitats per sobre del lucre/guany/benefici econòmic.
Conceptes clau
Cooperativa, moviments socials, antirracisme, economia social i solidària.
Objectius
- Contrastar els conceptes tractats fins al moment en la pràctica real de les propostes visitades.
Dinàmica
PRIMERA PART
1. Activació de coneixements previs (15’)
1a. Presentació de la ruta. Per què hem triat aquestes iniciatives? Presentació d’aquestes iniciatives i distribució de rols (15’)
SEGONA PART
2. Contrastos (90’)
2a. Visita a experiències amb fonaments antiracistes i decolonials. I que promoguin el cooperativisme i les Economies Socials i Solidàries (90’)
TERCERA PART
3. Tancament (15’)
3a. Recull de la vivència (15’)
La proposta es pot enriquir amb una gimcana sonora. L’alumnat disposa d’unes gravadores amb les quals enregistraran sons o bé talls de veu de les preguntes que facin a les persones que formen part de les iniciatives, per fer un posterior relat sonor.
Activació de coneixements previs
Presentació de la ruta. Per què hem triat aquestes iniciatives? Presentació d’aquestes iniciatives i distribució de rols
En aquesta primera part recuperem els coneixements treballats fins al moment i que vertebren la sortida, exemplificant-se a partir de les experiències que es visitaran.
En les sessions anteriors hem analitzat l’estructura política i econòmica del sistema món, a nivell global, i hem observat els efectes que té a nivell més micro. Aquests es donen tant en la ciutat, generant segregació racial, violència institucional en processos migratoris cap a persones nouvingudes, cadenes globals de cures i explotació i violències laborals, socials, culturals i domèstiques com en les relacions interpersonals, bullying, bromes que perpetuen estereotips, entre d’altres.
La present sortida es tracta d’una visita a iniciatives que volen combatre aquesta forma de generar relacions, tant en l’àmbit laboral i sociocultural, com en l’àmbit personal. Construint-se a partir de l’ètica de la cura (és a dir, prioritzen el benestar de les persones, segons les seves voluntats i necessitats per sobre de l’interès econòmic) i de l’antiracisme (és a dir, tenint l’estructura global desigual heretada del colonialisme que genera i reprodueix pobresa, desigualtats i migracions forçades).
Donem a conèixer iniciatives existents al territori que mostren i fomenten formes organitzatives i de presa de decisions horitzontal, valorant el component humà i enriquint la xarxa associativa i social del barri.
Recuperem els grups i les preguntes generades en la sessió anterior per poder-les realitzar a les components d’aquestes experiències i conèixer des de l’interès de l’alumnat la seva vivència.
Contrastos
Visita a experiències amb fonaments antiracistes i decolonials. I que promoguin el cooperativisme i les Economies Socials i Solidàries.
Les visites estan acompanyades i coordinades, principalment, per les educadores. Així mateix, ens poden acompanyar entitats agrupades, regidores de districte, o bé, Ateneus Cooperatius o representants de l’ESS del barri.
La proposta de la visita es pot dividir en dues parts:
- La primera part es durà a terme a l’espai de la visita on la cooperativa antiracista i d’Economia Social i Solidària es presentarà davant l’alumnat. Posteriorment, es farà una explicació per part de les persones que hi treballen sobre el projecte i el seu funcionament.
- A la segona part, l’alumnat podrà desenvolupar les preguntes que es van elaborar en la darrera sessió (M9), generant espai de reflexió i debat arran de les seves inquietuds.
Es pot preparar alguna dinàmica que faciliti la integració dels continguts que s’estan exposant. Per exemple, una gimcana.
L’Hospitalet de Llobregat – La Suculenta i La Florida s’aveïna (La comunalitat urbana de l’Hospitalet de Llobregat – AMRA i Altaveu Jove)
La Suculenta és un projecte popular, de cuina ecològica i de proximitat. La Suculenta neix impulsada per Keras Buti amb la voluntat d’obrir espais culturals comunitaris a partir de pràctiques i espais històricament feminitzats —com és el cas de la cuina— i construir alhora alternatives econòmiques en clau ecofeminista i de sobirania alimentària des dels barris populars. La Suculenta també té per objectiu sumar-se al procés, impulsat per la Generalitat, de transformar els Casals de Gent Gran en Centres Cívics i Comunitaris. Per fer-ho volem aprofitar el potencial socialitzador de les seves cuines i menjadors, reactivant-los amb diverses accions que possibilitin un nou model de menjadors populars i agroecològics, i que siguin alhora espais de relació i creació cultural comunitària.
Enllaç: https://lafundicio.net/kerasbuti/lasuculenta/
La Florida s’aveïna impulsa la creació de projectes d’ajuda mútua i d’economia social i solidària que resolen necessitats tant de la ciutat com de les ciutadanes, de la mà del teixit veïnal i associatiu, del comerç local i de les xarxes de suport mutu.
Enllaç: https://lafloridasaveina.cat/
Tarragona – La Teulada i Llibreria El Soterrani
La Teulada és un espai d’intercooperació format per un total de 16 projectes i organitzacions de la ciutat. Té per objectiu fomentar l’Economia Social i Solidària a la ciutat de Tarragona. Amb ella, neix la Xarxa Cooperativa de Tarragona. Totes les organitzacions que la formen s’han construït sota uns fonaments comuns en base als valors que promou el cooperativisme com l’equitat, la solidaritat, la sostenibilitat, la participació, la inclusió i el compromís amb la comunitat.
Llibreria El Soterrani Cooperativa és un projecte de llibreria organitzada a partir del format de cooperativa i basada en la presa de decisions de manera consensuada i horitzontal. Fomenta el suport mutu entre les sòcies treballadores oferint l’oportunitat de recuperar el control sobre el propi treball i les condicions de vida que es deriven d’aquest. Organitzen activitats culturals de forma regular. Formen part de la Xarxa d’Economia Social i Solidària.
Enllaç: https://www.elsoterranillibreria.cat/qui-som
Barcelona – La Tregua i BLOC4. Coòpolis
La Tregua és una iniciativa d’Economia Social i Solidària que comparteixen un espai per a la socialització intercultural, basada en el reconeixement de les diferències i el treball comunitari. Ofereixen formació artística amb valors cooperatius; formació decolonial, per promoure el pensament crític i l’acció social; i faciliten espais per crear des de la trobada, a partir de tallers participatius i el desenvolupament de projectes amb impacte social.
El Bloc 4 – Coòpolis és un ateneu cooperatiu que fomenta l’Economia Social i Solidària a la ciutat de Barcelona. Situat al complex veïnal de Can Batlló, Coòpolis promou un ecosistema d’activitat socioeconòmica i formativa, de generació d’ocupació i d’impacte social. Un laboratori per la intercooperació i l’enfortiment econòmic local. Una eina per construir ciutats cooperatives: els nous territoris de la cooperació econòmica, social i solidària.
Tancament
En aquesta tercera part realitzarem el tancament a partir de l’anàlisi de la sortida i la seva avaluació.
Recull de la vivència
Un cop finalitzada la visita es pot tornar a l’aula o fer el tancament en algun espai públic tranquil.
Mantenint els grups obrim un breu espai de reflexió, on convidem a l’alumnat que contesti en un paper les preguntes següents i, posteriorment, en faci una sistematització:
- Com ens hem sentit coneixent aquestes iniciatives?
- Què 3 aspectes ens emportem o assenyalem com a claus de les iniciatives visitades?
- Quines dificultats tindríem per formar part d’aquestes iniciatives? Com ho podem solucionar? Les podríem replicar amb altres formats?
Els papers es guarden i es poden treure a l’espai de reflexió mixt per facilitar la reflexió i observar-se com a agents actives de canvi.