ER Mxt
Espai de reflexió mixt alumnat - professorat
Transformació i incidència per crear i fer propostes de millora per la sostenibilitat econòmica i social i la interculturalitat crítica
Resum sessió

Iniciem agraint el procés dut a terme fins a la sessió d’avui, donem pas a fer una roda de reforç positiu per posar en valor les individualitats que formen part de la classe, i conformen aquesta comunitat única. 

A continuació, fem memòria i recuperem el que hem fet al llarg de la campanya, valorant a partir de la memòria de l’alumnat les dinàmiques que més han agradat, així com els conceptes que més han interioritzat. Posteriorment, fem una diana d’avaluació, per valorar la interculturalitat crítica i la sostenibilitat social i econòmica tant en el centre com en la ciutat. També, valorem la voluntat d’incorporar l’economia social i solidària en la vida de l’alumnat. 

A l’hora de recollir l’avaluació, es recullen propostes de millora per poder fer tant el centre, com la ciutat un espai més antiracista i sostenible. De forma grupal, s’assumeix una proposta de millora i es proposen els següents passos d’actuació. Tanquem la sessió signant un document de compromís i fem l’entrega del reconeixement de la segona fase, i tota la campanya.

Idea força

El centre educatiu i el barri és un espai de possibilitats per transformar, incidir i ser propositius per la sostenibilitat social.

Conceptes clau

Alternatives decolonials i incidència política.

Objectius

Reflexionar sobre els temes tractats durant aquesta segona fase (Interculturalitat crítica, ètica de la cura, interdepèndencia, decolonialitat).

Valorar el contingut i format dels mòduls de la segona fase de COMunitats.

Valorar la interculturalitat crítica i la sostenibilitat econòmica i social al centre i a la ciutat.

Formular de manera participativa propostes de millora per aplicar la perspectiva de la Interculturalitat crítica en les relacions del grup classe, tant dintre de l’aula com en el barri i ciutat.

Dinàmica

PRIMERA PART

1. Exposició de la sessió i valoració del grup (5’)
     1a. Exposició i agraïments del procés educatiu (5’)

SEGONA PART

2. Contrastos (80’)
     2a. Valoració dels mòduls per imatges (20’)
     2b. Diana de valoració (60’)

TERCERA PART

3. Tancament (35’)
     3a. Acord de compromís (15’)
     3b. Joc del cabdell de llana (20’)

Material de l’educadora

Fotos sessions, gomets 3 colors diferents, imatges motxilla, fil, escombraries, post its. 

Requisits tècnics

Projector i àudio.

DESENVOLUPAMENT DE L’Espai de reflexió mixt
Transformació i incidència per crear i fer propostes de millora per la sostenibilitat econòmica i social i la interculturalitat crítica
1a part

Exposició de la sessió i valoració del grup

A

Exposició i agraïments del procés educatiu

15'
  1. Demanem a l’alumnat, mestres i professorat que formin part de la mateixa rotllana.
!

Un cop finalitza aquesta sessió i abans de la següent, cal que una educadora revisi els guions i faci la preparació tècnica corresponent. Pot ser important aclarir això en veu alta amb els grups en aquest estadi del procés. 

  1. Per començar, agraïm el procés de revisió interna de l’escola/institut que hem compartit.
  2. Comentem l’estructura de la sessió: en la primera dinàmica valorarem la segona fase. I després farem la diana d’autodiagnosis amb els conceptes treballats.
  3. Elaborem un document conjunt com a grup classe on aterrarem un o dos compromisos i passes futures per portar a terme les propostes de millora sobre intercultural crítica i la sostenibilitat econòmica i social en la nostra comunitat educativa.
  4. Acabem amb una dinàmica d’agraïment i cures.
2a part

Contrastos

Presentem que farem una dinàmica en la qual valorarem dos àmbits de la campanya i procés educatiu que hem fet conjuntament. 

Els àmbits que valorarem seran:

  • Els mòduls de la segona fase (continguts i dinàmiques). Ho farem amb imatges de cada mòdul i preguntes.
  • El centre educatiu i la ciutat a partir dels conceptes treballats (sostenibilitat social i interculturalitat crítica), així com el nostre interès respecte a l’economia social i solidària.
A

Valoració dels mòduls per imatges

20'

CRITERIS

  • És important que en aquesta dinàmica hi hagi 2 educadores (una de referent que dinamitzarà la sessió, i l’altra com a suport, prenent nota de les avaluacions).
  1. Fem una rotllana al voltant del mural, idealment penjat a la paret, recuperat del primer dia de classe que el vam penjar a. Fem un repàs per tot el procés educatiu que hem fet.
  2. Llençarem la següent pregunta: 
  3. De quines dinàmiques o conceptes us enrecordeu?
  4. 3. L’educadora recull les dinàmiques que van apareixent en ordre, i es desglossa: 
  5. ¿De què tractava?
  6. ¿Quins conceptes o reflexions vam treballar?
  7. Quan ja no queda res més a dir d’aquell mòdul, s’enganxa la fotografia presa el dia de la sessió al mural. Si queden fotografies de mòduls que no s’han enrecordat, es comparteixen fent un breu resum d’aquella sessió.

    En aquesta part, l’educadora de suport apuntarà de quines dinàmiques i conceptes de cada mòdul se’n recorda més l’alumnat.

NOTA PER A LA DINAMITZACIÓ

Anirem tractant els mòduls per ordre de repetició, entusiasme o consens de la classe. No per ordre d’aparença. És a dir, els mòduls que apareguin més ràpida i animadament de forma general a l’aula seran els millors valorats, mentre que els no apareixen o dels que no se’n recorden tant, els que pitjor valorats.

B

Diana de valoració

60'
  1. Enganxarem el paperògraf amb una diana dibuixada al terra del centre de l’aula. En aquesta diana hi haurà tres cercles amb números-puntuacions. De fora a dins l’enumeració és:
  • El cercle concèntric/límit extern és 0
  • El cercle concèntric del mig és 5
  • El cercle del centre és 10.
  1. Expliquem que valorarem posant notes del 0 (molt malament) al 10 (molt bé) a les preguntes que l’educadora llegirà. Cada alumne ho farà  a partir de la figura que dissenyi amb l’argila, com en el Monopoly. Totes les figures han de ser diferents i no molt grans, ja que només utilitzarem una diana.
  2. Repartim l’argila i donem uns minuts breus per a que cada persona faci la seva peça.
  3. Avaluem:
  1.  L’alumnat es col·loca en cercle al voltant de la diana amb les seves figures. I l’educadora llegeix:

Del 0 (línia exterior) al 10 (línia interior). 

Creieu que el centre educatiu té en compte l’antiracisme?

NOTA PER A LA DINAMITZACIÓ

10- comunitat respectuosa, sense discriminació racial, es fomenta activament la formació i pedagogia antiracista, hi ha tolerància zero amb comentaris o bromes racistes o xenòfobes, no hi ha grups d’afinitat marcats per l’origen, la religió o l’ascendència, etc. 

5- a vegades s’escolten comentaris irrespectuosos que fan referència al color de pell, ètnia, procedència, etc. A vegades, no juguem tots amb totes, s’exclouen grups o persones per l’idioma, la procedència, la seva família, el color de pell, etc. 

0- hi ha discriminacions racistes molt explícites (per part de tota la comunitat educativa), segreguem el grup-classe per raó de fisonomia (color de pell, forma ulls, etc.), d’idioma, procedència…

  1. L’alumnat es col·loca en cercle al voltant de la diana amb les seves figures. I l’educadora llegeix:

Del 0 (línia exterior) al 10 (línia interior). 

Creieu que el barri/ciutat té en compte l’antiracisme? 

NOTA PER A LA DINAMITZACIÓ

10- no hi ha discriminacions racistes, tothom pot accedir a la nacionalitat i tenir els mateixos drets d’accés per treballar dignament, a l’educació, a la sanitat, hi ha centres de culte de totes les religions, els serveis/institucions públiques tenen servei gratuït i accessible de traducció, no es fan representacions reduccionistes d’altres cultures (per exemple, el black face). Les institucions fomenten molts esdeveniments i formacions antiracistes. 

5- a vegades no contracten/paguen a tothom per igual als mateixos llocs de treball, en alguns espais es discrimina per fisonomia, origen…, no tothom té la mateixa facilitat d’accés a les necessitats/drets (habitatge, educació, subvencions, seguretat). Les institucions públiques fomenten puntualment esdeveniments o formacions antiracistes. 

0- hi ha racisme explícit i assidu en el carrer (agressions, batudes per perfil ètnic, gent migrada en el llindar de la pobresa), no hi ha representació d’altres fisonomies, cultures o religions a les institucions, hi ha segregació espacial de barris (la gent migrada viu a la perifèria on no s’inverteixen tants fons públics en el manteniment del barri i neteja). 

!

A cada diana completa amb les figures se li ha de fer una foto per tenir enregistrament de la valoració. 

Repartim un post-it a les alumnes que hagin posat menys d’un 7 a la pregunta, per tal que justifiquin la resposta.

  1.  L’alumnat es col·loca en cercle al voltant de la diana amb les seves figures. I l’educadora llegeix:

Del 0 (línia exterior) al 10 (línia interior). 

Creieu que la convivència al centre educatiu és sostenible social i ambientalment?

NOTA PER A LA DINAMITZACIÓ

10- incloem a tothom en les activitats, ens comuniquem assertivament i sense cridar-nos, tothom s’interessa i té en compte les necessitats i desitjos de les seves companyes, tots els treballs estan igual de reconeguts i valorats econòmicament, totes les opinions tenen el mateix valor, tothom forma part activa de la presa de decisions de la classe i l’escola. 

5- no tothom se sent còmode en totes les activitats i converses, a vegades ens cridem/insultem i no ens comuniquem assertivament. No tots els treballs estan igual de valorats o pagats, però tots són visibles. A vegades, no tenim en compte com estan o que necessiten les nostres companyes. A vegades no totes les opinions tenen la mateixa importància ni sempre tothom participa de la presa de decisions. 

0- es fan activitats i es tenen converses excloents, acostumem a comunicar-nos cridant i faltant-nos el respecte, no ens acostumem a escoltar. No ens acostuma a interessar el que necessiten o volen les nostres companyes. Hi han treballs que estan millor valorats i pagats que d’altres, no tenen la mateixa importància totes les opinions, i no tothom pot participar dels espais de decisió. 

  1.  L’alumnat es col·loca en cercle al voltant de la diana amb les seves figures. I l’educadora llegeix:

Del 0 (línia exterior) al 10 (línia interior). 

Creieu que la convivència al barri/ciutat és sostenible social i ambientalment? 

NOTA PER A LA DINAMITZACIÓ

10- tothom sent que el barri/ciutat és un espai agradable, net i adaptat a totes les necessitats, tothom pot i és fàcil participar de la presa de decisions que organitzen l’espai, i es prioritza el benestar de les persones per sobre l’interès econòmic (per exemple, amb plans urbanístics, accés als habitatges, mercats de productes de proximitat…), no hi ha relacions de violència i tothom té una xarxa veïnal, sostre, energia i aigua potable. 

5- en algunes zones l’espai no és agradable, a vegades no està net ni adaptat a totes les necessitats. No sempre és fàcil participar o algunes vegades no tothom pot participar d’espais de presa de decisions, algunes vegades es prioritza l’interès econòmic per sobre el benefici humà. A vegades hi ha violència, no tothom té xarxa veïnal, sostre, energia i aigua potable. 

0- en la gran part del barri/ciutat, l’espai no està adaptat a les diferents necessitats, no està net/cuidat i no és un espai agradable. La majoria dels espais de presa de decisió són exclusius i és molt difícil participar activament, en la gran part de situacions es prioritza l’enriquiment econòmic per sobre el benestar humà, hi ha relacions de violència (visible i invisibles), la gran part de persones no tenen xarxa veïnal, dificultats per accedir a un sostre, energies i aigua potable econòmiques i de qualitat). 

!

A cada diana completa amb les figures se li ha de fer una foto per tenir enregistrament de la valoració. 

Repartim un post-it a les alumnes que hagin posat menys d’un 7 a la pregunta, per tal que justifiquin la resposta.

  1. Recollim les dianes i demanem a l’alumnat que faci una rotllana. Es llegeixen els post-its més repetits o els que l’educadora consideri més rellevants. Conjuntament, s’escull de quin es vol fer una o dues propostes de millora o que reverteixi/mitigui la situació actual que s’ha de millorar, i les passes següents a fer per tal d’aconseguir-ho.

Recuperem som agents de canvi, tenim poder i, per tant, responsabilitat per desenvolupar una conducta cap a nosaltres mateixes i cap a les altres que promogui l’ètica de la cura i la cooperació, aturant la reproducció de patrons socioculturals apresos, racistes, colonials i masclistes. Durant tota la campanya hem vist que les diferents escales: el centre educatiu, el barri i el món estan relacionades. Per tant, per construir comunitats sanes i sostenibles fora de la lògica d’interès econòmic ens hem de comprometre amb nosaltres mateixes i amb les nostres companyes. També ens hem d’implicar i esforçar, ja que les relacions amb les quals ens trobem al món tenen molta força i no és ràpid ni molt fàcil desconstruir els les formes de relacionar-nos apreses. Necessitem posar consciència en el procés de construir la comunitat on volem, nosaltres i tothom, viure.

3a part

Tancament

A

Compromís

15'
  1. Continuem en rotllana i presentem el document de compromís i cloenda.
  2. Una persona voluntària escriviu les situacions escollides a millorar, més les propostes de millora. 
  3. S’afegeixen en aquest document les següents passes, poden ser individuals o grupals, que es realitzaran per aconseguir l’objectiu.

NOTA PER A LA DINAMITZACIÓ

Exemples situacions/actes individuals: llegir articles, contes o seguir pàgines, tiktokers antiracistes. Observar i reflexionar com la gent del barri es relaciona entre ella, i actuar.

NOTA PER A LA DINAMITZACIÓ

Exemple situacions/actes conjunts: elaborar protocol o copiar algun disponible d’abordatge de situacions discriminatòries de gènere, racials, capacitistes… Demanar a direcció formacions o tallers vinculats amb aquests temes, de comunicació no violenta, d’antiracisme… 

NOTA PER A LA DINAMITZACIÓ

Elaborar un document de fonts que pugui ser útil …, demanar al centre que es vinculi o faci més sortides a iniciatives que ens poden beneficiar  a l’hora de crear relacions sostenibles? De les sortides que hem fet, voldríem o podríem col·laborar amb alguna d’aquestes? Què faria amb elles?

  1. Signem totes el document de compromís i agraïm l’espai.

B

Joc del cabdell de llana

10'
  1. Mantenint la rotllana, una de les membres llença el cabdell de llana a una altra persona mentre es queda subjectant l’extrem del fil. 
  2. Quan l’altra persona rep el cabdell de llana, i abans de tornar-lo a llençar, haurà de dir “Estic agraïda a (el nom de la persona de la qual ha rebut el cabdell) perquè aporta ______” (ha de ser una qualitat positiva que afavoreixi al grup, per exemple: animada, comunicadora, riallera, agradable, empàtica…). 
  3. Quan ho hagi dit, llença el cabdell subjectant el fil de manera que quedi més o menys tens. L’última persona llençarà el cabdell de llana a la primera persona que ha començat la teranyina. Al final, quedarà una teranyina d’interrelacions.
!

No es pot llençar el cabdell a la dreta ni a l’esquerra.

REFLEXIÓ

  • ¿Què passaria si alguna de les membres del grup deixés anar el fil que subjecta? 

En aquest moment, es pot demanar a alguna persona que deixi anar el seu fil.

Es tracta de veure que, si això passés, la teranyina es desformaria, per tant, cada persona del grup és important i necessària i aporta unes coses o altres al col·lectiu.  En tant, que totes som diferents, no podem comparar o mesurar les coses que aportem. Podem fer referència a la idea força de COMunitats (des de la nostra unitat, individualitat, construïm allò col·lectiu i valuós en la diferència). Les membres d’aquest estan interrelacionades, de la mateixa manera que les accions d’unes i altres afecten i conformen la comunitat. La dinàmica del grup dependrà de totes i cada una dels membres del grup.