Professorat
Formació inicial
Resum sessió
Després d’una presentació de les educadores i del professorat, s’introdueix la segona fase de la campanya COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món i es fa una breu síntesi del que es va tractar durant la primera fase. A continuació, es proposa una activitat que posa en evidencia les relacions històriques i geopolítiques que estructuren i perpetuen les relacions de poder i desigualtat entre els països del Nord i Sud Globals. Posteriorment es reflexiona a partir de la vulnerabilitat del propi cos, sobre què és el poder, com s’exerceix i com s’articula amb el concepte de sostenibilitat. Tot seguit, ens introduïrem en el món de l’ESS i el cooperativisme a partir de conceptes claus i de la cita exprés, una dinàmica que emfatitza l’intercanvi d’experiències i sabers individuals per a donar una resposta conjunta.
Idea força
Imaginem comunitats i territoris sostenibles.
Conceptes clau
Comunitat sostenible, ètica de la cura, economia social i solidària, interculturalitat crítica, antirracisme, decolonialitat.
Objectius
- Donar a conèixer eines educatives per posar en valor la interculturalitat crítica i la sostenibilitat econòmica i social amb alumnat de primària i secundària des de l’EpJG.
Material de l’educadora
Pots plastilina, palets de gelat, siluetes persones (x6), cartes CUIDAR ES OTRA HISTORIA, fulls en blanc, fitxes amb els conceptes. Fotos de la sessió.
Requisits tècnics
Aula Polivalent, Pissarra, Projector i àudio.
Dinàmica
PRIMERA PART
1. Presentació (15’)
1a. Presentació 2a fase (7’)
1b. Fem memòria i introducció conceptes (3’)
1c. Dinàmica inici (5’)
SEGONA PART
2. Contrastos (95’)
2a. Joc de rol – Estat del món (30’)
2b. Marionetes (20’)
2c. Joc interdependent – ESS (30’)
2d. Cita exprés (15’)
TERCERA PART
3. Tancament – què m’enduc (10’)
3a. Cartes. Cuidar es otra historia (10’)
Presentació
Presentació 2a fase
En la mesura que el professorat, les educadores i l’entitat hagin treballat prèviament es desenvolupa més o menys la presentació:
- EQUIP Les educadores es presenten i expliquen la seva vinculació amb la campanya COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món.
- AKWABA
La Fundació Akwaba és una ONG ubicada a l’Hospitalet de Llobregat, al carrer Llobregat, 145 del barri de la Torrassa. Des de la formació es promou la participació i la coresponsabilitat. Aquests aspectes es treballen en les tres àrees de l’entitat:
- Acollida (de les persones nouvingudes) i Formació (cursos de castellà, preparació examen nacionalitat, cursos laborals…).
- Punt Òmnia (desenvolupament d’habilitats informàtiques i comunitàries).
- Educació per a la Justícia Global (formacions puntuals i també de llarga durada). Des de l’àrea d’EpJG es realitzen tallers com aquest per assolir un món més just on totes les persones tinguin els drets humans coberts.
-
CAMPANYA En quin moment es troba la campanya COMunitats al centre educatiu
Justificació de la campanya COMunitats, destacant la necessitat d’introduir la interculturalitat crítica i l’economia social i solidària en l’educació per generar pràctiques ciutadanes sostenibles econòmica, ambiental i socialment.
-
CARTELL DE LA CAMPANYA Es mostra el cartell de la campanya COMunitats.
-
PROFESSORAT Es dóna la paraula al professorat, perquè comparteixin: nom, assignatures/espais amb l’alumnat i relació amb la campanya COMunitats.
Fem memòria i introducció conceptes
Durant la primera fase es van treballar la importància de les cures en el centre educatiu com a proposta que vetlla per la creació de comunitats actives i crítiques. Així com un estudi global de les causes estructurals que generen els models actuals de societat, així com les desigualtats i discriminacions que se’n deriven.
Aquesta segona fase pretén introduir la mobilització i incidència social i política. Es presenten instruments per comprendre la sostenibilitat econòmica i social i la interculturalitat crítica.
Dinàmica inici
Activació cos i deixar anar tensions.
Amb la cançó de fons:
Ens movem lliurament per la sala i:
- Amb la primera persona que ens trobem ens saludem amb la mirada.
- Continuem caminant i amb la segona persona que ens trobem ens saludem amb la mà.
- Continuem caminant i amb la persona que ens trobem ens saludem amb el colze.
Contrastos
Joc de rol - Estat del món
La dinàmica es pot trobar desenvolupada en el bloc de Secundària→ Mòdul 7 (M7) → A. JOC DE ROL – ESTAT DE MÓN
Marionetes
- Per parelles, ambdues imaginen que existeixen fils invisibles que surten del cos. Lentament, una persona de la parella agafarà el fil invisible que li surti a la companya, quan mogui el fil la companya haurà de moure l’extremitat al qual esta subjecte el fil invisible.
- La consigna és anar poc a poc, descobrint aquesta comunicació no verbal, com si el fil fos el diàleg, però tota la comunicació és sense paraula. També s’acompanya el diàleg convidant a ocupar l’espai; moure per l’espai una vegada ja està establerta la comunicació i atenció. També recordar al cap d’una estona altres parts del cos que no estan servint de motor del moviment.
- Quan la persona dinamitzadora observi que s’ha donat temps als riscos, al moviments nous, i el joc (quan ja sorgeix el somriure). Convidar al canvi de rols.
És molt important recordar que vivim en un context sociohistòric concret, que es caracteritza sobretot per ser una societat de consum basada en el capitalisme, el binarisme, el patriarcat, el racisme… Tenim una mirada dual de la realitat en què la societat de consum distingeix ràpidament el que és productiu (que és llegit com a exitós), d’allò no productiu (que és llegit com a fracàs).
Sovint acostumem a mirar l’altre amb unes ulleres molt petites i influenciades pel context social en què vivim, i on la comparació juga un paper rellevant a l’hora de situar-nos en el món. Acostumem a pensar-nos i situar-nos en el món en relació als models hegemònics socials del context. Per tant, la nostra mirada cap a una mateixa i cap a l’altra també està tacada per la influència d’aquest model. Darrere d’aquests models sovint també s’hi amaguen prejudicis i imatges estereotipades de maneres de ser i estar.
Durant la dinàmica s’han dit afirmacions en relació a la part física i fenotípica del cos, que al cap i a la fi, és la part més visible de les persones i sovint el primer contacte i filtre que tenim en la relació amb l’altra. És probable que el posicionament que s’hagi decidit tindrà una relació directe amb l’entorn concret del grup, i amb els referents i models de l’imaginari col·lectiu que imperen en el context concret.
REFLEXIÓ
- Com us heu sentit en la primera part de la dinàmica?
- Com abordem la frustració quan el nostre missatge no arriba com volem? Ens hem permès deixar-nos sorprendre? Hem provat altres camins? Com hem reaccionat?
- Com creieu que ha operat el poder en cada un dels casos?
- Podríeu posar exemples d’expressions del poder o relacions de poder del vostre en-torn o de la societat en que ens trobem?
- Creieu que teniu i/o exerciu poder?
- Creieu que el poder que exerceixen altres persones us afecta d’alguna manera?
En aquesta dinàmica també es pot introduir la reflexió sobre el PODER que es pot trobar al bloc de Secundària → Mòdul 8 (M8) → 2. Contrastos → A. Guiatge de la mà.
Joc interdependent - ESS
La dinàmica es pot trobar desenvolupada en el bloc de Secundària → Mòdul 9 (M9) → 2. L’ECONOMIA SOCIAL I SOLIDÀRIA AQUÍ I ALLÀ → A. JOC DE COL·LABORACIÓ, ENDEVINAR PRINCIPICI COOPERATIUS
Cita exprés
En aquesta dinàmica ens posarem per parelles. Cada persona tindrà un full i un bolígraf en el que apuntarà la resposta que la seva parella tingui respecte la pregunta que la dinamitzadora farà. El format es de cita exprés, aleshores es comptaran 4 tempos. A cada tempo es canviarà de parella i de pregunta. Les preguntes per tempos són:
- Esmorzar
COMUNITATS.
3 exemples de comunitats a les que participes - Dinar
INTERDEPENDÈNCIA I CURES.
Des que us heu llevat avui què, qui i com us ha cuidat? (mencioneu dos exemples) - Berenar
SOSTENIBILITAT ECONÒMICA I SOCIAL.
Digueu 2 exemples d’iniciatives de l’ESS amb les quals els centres educatius poden tenir relació. Com els integraries a la proposta educativa del centre o de la teva matèria? - Sopar
ANTIRACISME, INTERCULTURALITAT CRÍTICA.
Com explicaríeu al professorat per què cal treballar la interculturalitat als centres educatius? Què proposaries? Quines estratègies adoptem per què la diversitat incorpori un enfocament d’interculturalitat crítica?
Un cop finalitzades les cites es pot demanar si algú vol compartir alguna de les respostes que ha apuntat dels seus companys/es.
Les relacions comunitàries és basen en l’equilibri de sabers i en el reconeixement de totes les interrelacions que fan possible el sosteniment de la vida.
Tancament – Què m’enduc
Cita exprés
Repartim les cartes de CUIDAR ES OTRA HISTORIA (poden ser semblants, tipus dixit) pel terra, i demanem que en silenci ens passegem al voltant de les cartes. Després d’observar-les escollirem la carta que representi:
- Què m’enduc de la formació?
- Quins valors considero importants i com els vull transmetre als meus alumnes.