Sessió 1
Introducció a la ràdio i al món sonor. Conceptes radiofònics per a construir un relat sonor
Dinàmica
PRIMERA PART
1. Presentació (20’)
1a. Explicació de l’itinerari sonor i roda de presentació (5’)
1b. Característiques generals i finalitats de la ràdio (15’)
SEGONA PART
2. Contrastos (50’)
2a. Gèneres radiofònics (10’)
2b. Llenguatge radiofònic i recursos sonors (15’)
2c. Coneixem l’escaleta a través d’un exemple de relat sonor (25’)
TERCERA PART
3. Tancament (25’)
3a. Ubiquem el que hem fet avui i el que farem a les pròximes sessions (5’)
3b. Expliquem els rols de la gimcana. Ronda de dubtes (15’)
3c. Fem els grups i ens acomiadem (5’)
Material de l’educadora
Gravadores.
Requisits tècnics
Equip de so, connexió d’ internet, ordinador, projector.
Recomanem realitzar aquesta sessió prèvia a la sortida del M10, per a poder tenir un marc contextual i utilitzar l’aprenentatge de la sortida com a material sobre el qual fer la investigació i posterior peça sonora.
Presentació
Presentació de l’educadora i el grup
- Ens presentem, així com comencem a identificar les característiques, finalitats i recursos sonors de la ràdio.
- L’educadora es presenta amb el seu nom i comparteix quin so li recorda a la seva comunitat o al lloc on se sent com a casa. Així dona pas a la roda de presentació de l’alumnat, convidant-los a compartir el mateix en veu alta.
- Emmarquem el que estem fent esmentant que farem quatre sessions on treballarem amb aquesta part radiofònica i sonora, sent aquesta la primera.
Característiques generals i finalitats de la ràdio
Identifiquem les característiques generals de la ràdio
- Presentem les 4 característiques de la ràdio i, tot seguit, les qüestionem: són veritat?
- No utilitza imatges
- És més barata que altres mitjans d’informació
- Es pot escoltar fent una altra cosa
- No encoratja tant el zàping
- Reflexionem sobre si la ràdio utilitza o no utilitza imatges, introduint els conceptes d’imatge sonora i paisatge sonor.
IMATGE SONORA
Per exemple, un udol transmet la imatge d’un llop.
PAISATGE SONOR
Per exemple, el soroll del vent, d’unes gavines i la mar evocarà una imatge d’un paisatge marítim.
REFLEXIÓ
La ràdio sí que fa servir imatges, a través de la imaginació i la recreació de cadascú. Serà important diferenciar aquests conceptes dels nous formats de ràdio on es grava també en vídeo a la gent del programa i es penja o emet a internet.
Identifiquem les finalitats de la ràdio
- Podem parlar d’aquestes finalitats una per una reflexionant sobre què signifiquen i si sempre estan presents o les trobem a faltar sovint:
INFORMAR
ENTRETENIR
EDUCAR
ALTRES
Exercici del dret a la lliure expressió, acompanyar, comunicar a la comunitat
Contrastos
Gèneres radiofònics
En aquest apartat passarem per damunt d’alguns dels gèneres radiofònics i posarem èmfasis en la crònica i formats artístics més lliures com collage sonor, donant a entendre que el relat sonor que construirem seria una barreja d’aquests dos gèneres.
Hi ha moltes maneres de classificar els gèneres i formats radiofònics. Per exemple Kaplún distingeix entre gèneres musicals o parlats. Alguns gèneres molt coneguts són:
- Ficció
- Magazine
- Informatiu
- Notícia
- Crònica
- Reportatge
- Entrevista
També hi ha formats molt creatius com:
- La radio-novel·la
- EL COLLAGE SONOR
Llenguatge radiofònic i recursos sonors
A continuació ens proposem identificar quins són els elements que la ràdio fa servir. Podem endevinar-los en grup mentre escoltem algun tall radiofònic abans de visualitzar un vídeo de ràdio-teatre o decidir fer-ho després.
La proposta de visualització d’un vídeo de ràdio antic es pot trobar a l’internet:
Vea como se hacían las Radionovelas
El llenguatge de la ràdio es compon d’alguns elements i que les seves combinacions, però, són infinites. Només depèn de les necessitats de cada contingut i de la nostra creativitat:
LA MÚSICA
LA VEU HUMANA
EL SILENCI
Podem reflexionar sobre la importància d’aquest element i com el seu ús durant 1 segon o 5 segons causarà efectes molt diferents, transmetent normalment poderosos missatges sense dir res
ELS EFECTES SONORS
Podem observar la diferència entre crear els sons en directe a la gravació o tenir-los amb un clic
Coneixem l’escaleta a través d’un exemple de relat sonor
Un cop ha quedat clar quines són les particularitats de la ràdio i, per tant, del pòdcast, que a la fi es pot definir com un format digital per compartir un programa radiofònic prèviament enregistrat i treballat, podem introduir el concepte de l’escaleta. Una bona manera d’iniciar la conversa és llançar la pregunta “Què penseu que és l’escaleta? I no és una escala petita!”
Es tracta d’un guió tècnic per pensar i produir programes radiofònics i altres peces audiovisuals, ja que a part de qui locuta, la persona que fa la tècnica sempre pot ubicar-se gràcies al document de l’escaleta per a fer la seva feina d’una forma compassada amb la resta de l’equip.
Ara cal observar algunes característiques de l’escaleta proposant un exercici:
- Es projecta una escaleta i seguim el que està escrit a l’exemple que hem projectat a la vegada que escoltem el relat sonor corresponent.
Si l’atenció del grup es dispersa, podem convidar a alguna de les participants a sortir a la pantalla i anar assenyalant amb el dit per on anem. - Reflexionem:
- Què em crida l’atenció?
- Quines formes de relatar a través del so funcionen per a mi com a oient?
- Què faria diferent i per què?
- Quina intenció penso que té aquesta peça sonora?
Farem un incís per destacar la importància de la part que correspon amb el nom del clip i de quin minut i segon a quin minut i segon dura el tall a llançar per la tècnica. Deixarem palès que aquesta és una de les coses més importants de cara a l’elaboració del relat sonor en petits grups.
Tancament
Ubiquem el que hem fet avui i el que farem a les pròximes sessions
Recordarem que després d’aquesta sessió introductòria, la següent es destinarà a enregistrar sons i minientrevistes durant la sortida a una iniciativa d’economia social i solidària del barri per a elaborar la seva pròpia escaleta, i posterior pòdcast.
Expliquem els rols de la gimcana. Ronda de dubtes
Presentem la iniciativa que visitaran el dia vinent i quines seran les missions o els rols que cal cobrir a cada equip, ja que es crearan diferents equips per a la gimcana i l’elaboració del relat sonor. Aquests rols seran:
ROL 1. Coordinació del temps que s’escapa de les nostres mans
Si aquesta és la teva missió, tu ets qui s’encarrega de promoure el millor ús possible del temps al teu equip.
De quines maneres pots tenir cura d’aquesta missió?
- Assegura’t que cada mitja hora tots els integrants del teu equip han aconseguit com a mínim assolir un dels seus reptes.
- Recorda’ls-hi a les teves companyes el pas del temps cada 10 minuts.
- Vigilar quina és la durada de cada clip que s’està gravant i assegurar-te que la suma de les gravacions no superi els 15 minuts en total.
ROL 2 . Gravació dels tresors sonors
Si aquesta és la teva missió, tu ets qui té cura de la gravadora i la fa servir. Has de saber posar-la en marxa, donar-li a gravar i a aturar. T’has de coordinar amb la persona del teu equip que tingui la ROL#4 per què apunti el nom del clip que graveu.
De quines maneres pots tenir cura d’aquesta missió?
- Grava sons característics dels carrers que transiteu de camí a la visita.
- Grava sons característics a l’arribada al destí.
ROL 3. Fer bones preguntes
Si aquesta és la teva missió, tu ets qui s’encarrega de fer en veu alta les preguntes, prèviament redactades. T’has de coordinar amb qui tingui el ROL#2 del teu grup perquè ho enregistri.
ROL 4. Col·leccionar informació
Si aquesta és la teva missió, tu ets qui s’encarrega de recollir en un paper què s’ha gravat i algunes dades de les gravacions.
De quines maneres pots tenir cura d’aquesta missió?
- Apunta què s’ha gravat + quin títol té l’arxiu.
- Apunta que succeeix en la gravació.
- Recull els noms de les persones i funció a les que esteu gravant.
Fem els grups i ens acomiadem
Recomanem que hi hagi un màxim de 5 grups. Si hi ha més de 4 persones per grup, en lloc d’una “missió” per persona hi haurà casos en els quals dues o tres persones comparteixen una “missió”.
Per tancar la sessió fem totes alhora el soroll de la nostra comunitat com a crit de tancament.
Sessió 2
Investiguem a través dels sons el nostre entorn. Identificació del missatge a transmetre
Aquesta sessió es va desenvolupar dintre del marc del M10. Visites a experiències d’ESS i d’Interculturalitat crítica de l’entorn.
Dinàmica
PRIMERA PART
1. Introducció (10’)
1a. Presentació de la iniciativa i organització (5’)
1b. Gravadores (5’)
SEGONA PART
2. Contrastos (125’)
2a. Sortida (125’)
TERCERA PART
3. Tancament (15’)
3a. Roda d’impressions (15’)
Material de l’educadora
Gravadores.
Requisits tècnics
Una fitxa de la sortida.
Introducció
Presentació de la iniciativa i organització
- Fem una breu introducció de la sortida i recordem que l’objectiu és conèixer iniciatives d’economia social i solidària, i antiracistes.
- Repartirem les fitxes (vegeu Annex 1) on s’apuntaran les dades recol·lectades per enregistrar els posteriors pòdcast.
- Convidarem els grups a decidir quines persones volen assumir cada missió.
Gravadores. Com funcionen?
Un cop tots els grups estan ubicats i estem a punt de sortir podem expliquem com funcionen les gravadores i les repartim.
L’explicació del funcionament de la gravadora dependre del tipus/model de gravadora que utilitzeu. És important però comptar amb una targeta micro SD per després poder extreure els àudios.
Cada clip tindrà un nom diferent, és rellevant apuntar-ho a la fitxa. Així com es recomana enumerar les gravadores perquè cada grup – i en el moment de la postproducció -, sàpiga en quina gravadora estan els seus àudios.
Contrastos
Sortida
Durant la sortida acompanyem a l’alumnat en el desenvolupament de l’activitat, oferint suport en la part tècnica i logística, i si s’escau, en l’organització interna dels grups que han fet. També fem recordatoris:
- Per enregistrar sorolls ambientals, al carrer, al transport públic, a l’espai…
- Per enregistrar declaracions de companys/es
- Per fer entrevistes
Tancament
Un cop a l’escola, podem compartir una estona per fer un tancament conjunt.
Roda d’impressions
Per fer el tancament farem un roda de valoració. L’alumnat es ficarà en cercle per respondre les preguntes:
- Què és el que t’ha cridat més l’atenció?
- Què t’agradaria que fos diferent si poguessis canviar-ho?
- Què m’emporto a la memòria?
Sessió 3
Creació del relat sonor. Elaboració d’escaletes i guions
Aquesta sessió es va desenvolupar dintre del marc del M10. Visites a experiències d’ESS i d’Interculturalitat crítica de l’entorn.
Dinàmica
PRIMERA PART
1. Presentació (10’)
1a. Recordatori i presentació de la tasca d’elaboració de l’escaleta (10’)
SEGONA PART
2. Contrastos (125’)
2a. Primera part del procés co-creatiu d’escaletes (35’)
2b. Segona part del procés co-creatiu d’escaletes (50’)
2c. Tercera part del procés co-creatiu d’escaletes (40’)
TERCERA PART
3. Tancament (25’)
3a. Roda de dubtes al grup gran (10’)
3b. Modificacions en grups petits (15’)
Requisits tècnics
Un parell d’ordinadors per grup i accés a la fitxa de la sortida completada, àudios de la sortida, un parell d’auriculars per grup.
Presentació
Recordatori i presentació de la tasca d’elaboració de l’escaleta
- Repassem com va anar la gimkana sonora i la visita, recordem els tipus de recursos sonors que hem vist i esmentem que ara cada grup té els seus propis i que això ens permet construir un collage sonor com el que vam escoltar l’altre dia.
- Recordem el que era una escaleta i tornem a mirar l’exemple.
Contrastos
La idea principal d’aquesta part és que cada grup empleni les seves escaletes amb: els àudios que van gravar, els fragments d’entrevista que seleccionin i les locucions que gravin a la posterior sessió a l’estudi. L’ordre d’aquests elements serà per mostrar quina iniciativa van conèixer. En les següents parts s’escoltaran els àudios enregistrats i es farà una tria de quins es volen utilitzar, quins es volen retallar i quins es volen eliminar. També redactaran les locucions de veu que s’enregistraran.
Primera part del procés co-creatiu d’escaletes
- Si és possible, la feina es fa a l’ordinador amb un document en línia i la dinamitzadora s’encarrega de què tots els enllaços de cada document es comparteix al correu electrònic de l’educadora que ho revisarà amb drets d’edició.
- Cal recordar que les peces sonores no poden durar més de 15 minuts, idealment 10 minuts.
- Cal recordar que s’ha de connectar o introduir recursos a través de la veu d’algun/a conductor/a, el grup ha de decidir qui diu cada cosa i deixar per escrit quin serà el guió de cada intervenció a l’escaleta perquè s’enregistri el dia vinent.
Segona part del procés co-creatiu d’escaletes
- En cas de ser necessari, insistim en el fet que si volen connectar o introduir recursos nous que no tenen enregistrats de la visita, però que connecten altres recursos, cal guionitzar les frases a locutar a l’escaleta, indicant sempre el nom de la persona que ho dirà i les paraules que dirà, dintre de l’escaleta.
- Cal indicar sempre si el recurs a llançar és un efecte sonor, un tall de veu o una locució, que la locució és el que no tindrien enregistrat, però enregistraran el dia de la gravació amb el kit de ràdio.
Tercera part del procés co-creatiu d’escaletes
- En aquest estadi del procés pot ser interessant esmentar que si hi ha alguna música o un silenci ho podem posar també, en especial el moment de llançament de la careta i sintonia.
- També és bon moment, si l’esquelet del document ja té forma, per encoratjar als grups a treballar bé la descripció on es diu què passa en cada tall de veu, efecte de so, etc. i el que dura.
- Tenim la duració total al final que ens convida a fer recompte i ajustar tempos si cal.
Tancament
Roda de dubtes al grup gran
Atenem dubtes o preocupacions i el contestar-los en veu alta per a tot el grup. També per solucionar casos en els quals no s’hagi pogut avançar tant com estava previst, etc.
Un cop finalitza aquesta sessió i abans de la següent, cal que una educadora revisi els guions i faci la preparació tècnica corresponent. Pot ser important aclarir això en veu alta amb els grups en aquest estadi del procés.
Moment de modificacions als grups petits
Després d’aquests darrers aclariments acompanyem als grups en cas que necessitin enllestir els darrers canvis o modificacions abans de les revisions de les escaletes.
Sessió 4
Gravació dels relats sonors. Audició i presentació en el barri
Aquesta sessió es va desenvolupar dintre del marc del M10. Visites a experiències d’ESS i d’Interculturalitat crítica de l’entorn.
Dinàmica
PRIMERA PART
1. Introducció (30’)
1a. Fem l’última mirada al guió i repassem en grups (30’)
SEGONA PART
2. Contrastos (115’)
2a. Darrers canvis i assaig final (15’)
2b. Execució (100’)
TERCERA PART
3. Tancament (35’)
3a. Escolta (20’)
3b. Celebració i reflexió (15’)
Material de l’educadora
Gravadores.
Requisits tècnics
Altaveu, kit de ràdio, espai on poder enregistrar tranquil·lament..
Abans de començar la sessió amb el grup, cal preveure i executar:
– Muntatge del kit de ràdio i proves tècniques
– Abans de la sessió hem d’imprimir totes les escaletes
Introducció
Fem l’última mirada al guió i repassem en grups
- Presentem l’espai i el kit de ràdio (ja muntat)
- Com que l’alumnat pot sentir-se exposat i amb vergonya, recordem que ha estat el final d’un procés col·lectiu on tots i totes hem participat, l’objectiu del qual ha estat passar-nos-ho bé i aprendre d’altres formes més lúdiques.
- Demanem que s’agrupin pels grups que han treballat. Si alguna persona no ha pogut venir, altres integrants del grup poden fer-se responsables de les seves locucions en cas que sigui necessari.
- Els hi repartim les escaletes completades i revisades. Demanem que revisin les seves escaletes (potser l’educadora ha fet alguna modificació en alguna) i els convidem a si volen afegir o modificar quelcom, fer-ho abans que comencin els enregistraments.
Contrastos
Darrers canvis i assaig final
Aquest pot ser un bon moment per fer assaigs en els grups petits abans que comencem a enregistrar, cosa que ajudarà que gestionin els seus nervis i aquests puguin baixar. Si durant aquesta activitat, sorgeix la necessitat de realitzar més modificacions, no hi ha cap problema, encara es pot.
Execució
És el moment de demanar silenci i explicar que ja començarem a gravar. Ha de quedar clar que:
- Anirem passant a la taula de gravació per torns. El primer grup farà la seva part i aturarem la gravació perquè canviem de grup i així successivament.
- La resta dels grups han d’estar presents a la sala mantenint el silenci, ja que qualsevol so quedarà enregistrat al programa. També cal escoltar molt atentament, puix les respostes de la persona entrevistada poden fer que les preguntes dels grups vinents necessitin ser modificades.
- Quan s’està a la taula ens hem de fixar en una sèrie de detalls i comunicar-los al grup abans de començar (indicacions tècniques):
- Seure correctament.
- Podem posar-nos els cascos o no, segons ens resulti més còmode.
- Fixar-nos en la distància entre la nostra boca i el micròfon (d’aproximadament un palm).
- Podem ajustar els micròfons segons la nostra altura.
- Podem deixar el paper a la taula o posar-lo enlairat a un costat del micròfon, l’important és que la nostra veu es projecti directament on està el micròfon i que no se senti el soroll d’un paper bellugant-se.
- Si tossim o esternudem, ho hem de fer cap a la nostra esquena.
- Evitem tocar els micròfons o causar altres sorolls com parlar colpejant la taula.
- Ens comuniquem amb gestos. Qui estigui a la tècnica abaixarà el braç per donar pas a la primera persona que parla quan baixa el volum de la sintonia.
- Si ens equivoquem no passa res, seguim!
- Podem riure i gaudir.
- Tal vegada s’haurà de compartir micròfon entre dues persones.
- I ja podem començar i enregistrar el programa! Bona sort! El nostre rol ara consisteix a estar present i guiar a qui es perdi si escau, celebrant breument el que ha estat positiu a cada tall i animant al següent grup a continuar així.
Tancament
Escolta
És el moment de l’escolta total o parcial! Si hi ha donat temps, podem escoltar per l’altaveu en grup el que hem enregistrat o fragments de cada grup.
Celebració i reflexió
- Farem una roda de veus com a tancament per escoltar com s’han sentit en aquest procés creatiu
- Després obrirem el torn de paraula per fer una posada en comú i que les persones que vulguin compartir com s’han sentit ho puguin fer. Una altra opció és fer una reflexió prèvia en silenci amb l’ajuda d’una fitxa, escrivint o dibuixant.
PRESENTACIÓ A LA COMUNITAT EDUCATIVA
Un cop enregistrada i editada l’entrevista, us convidem a presentar-la i fer-ne difusió a la comunitat educativa (dies mundials o jornades de celebració pròpies del centre) a través dels vostres recursos (web, ràdio…) i d’altres del territori per compartir el procés.