Sessió 1
Artivisme a la comunitat
Resum sessió
Reconeguem-nos com a agents que configuren la comunitat. Identificant els missatges personals reivindicatius amb els quals es vol omplir les siluetes de cadascuna de les persones representades a les peces que es faran servir per a l’acció de performance.
Idea força
Representem-nos com a joves i part de l’entramat de la nostra comunitat diversa des de l’activisme i la creació col·lectiva.
Conceptes clau
Interdependència, comunitat, corresponsabilitat, diversitat, reconeixement mutu, ecosistemes cooperatius.
Objectius
- Desenvolupar narratives des de l’òptica de la joventut respecte a les accions alternatives al sistema capitalista, patriarcal i colonial, utilitzant els conceptes claus de la campanya Comunitats.
- Reconèixer i potenciar les relacions d’intercooperació entre els agents i elements que configuren a la comunitat.
- Expressar a través d’una acció d’artivisme participatiu, la veu de les joves respecte a les relacions sostenibles tant als centres educatius com a la comunitat que els hi envolta.
Dinàmica
PRIMERA PART
1. Presentació de grup (15’)
1a. Dinàmica grupal – Què és el que hem vist a la visita? (15’)
SEGONA PART
2. Contrastos – Seguint siluetes… com participem en la comunitat? (80’)
2a. Creació en parelles d’una persona que creiem important a la comunitat (80’)
TERCERA PART
3. Tancament (25’)
3a. Dinàmica grupal de construcció d’una frase (25’)
Material de l’educadora
Bloc de Cartolines A3, retoladors, tisores, cola, revistes, llistat de conceptes claus impresos (vegeu Annex 2)
Presentació de grup
Dinàmica grupal Què és el que hem vist a la visita?
Fem un recordatori de què és el que es va a fer a la visita de l’espai d’economia social i solidària en una breu dinàmica de paraula grupal. Disposats en un cercle de paraula, fem un parell de rondes com a pluja d’idees utilitzant els conceptes del Mòdul 9 com a disparadors inicials per a mencionar elements visualitzats a l’espai i projecte que hem pogut visitar.
Aquests conceptes són: feminisme, consum, barri, assemblea, cooperativa, comunitat, justícia, cures, solidaritat, democràcia.
Contrastos - Seguint siluetes… com participem en la comunitat?
Creació en parelles d’una persona que creiem important a la comunitat
Expliquem que com a primer dia dedicat per a l’acció de crear en col·lectiu, en aquesta sessió es construiran les primeres peces que conformaren la performance d’artivisme que presentarem al carrer.
Treballem en parelles o triades, es fan servir cartolines de mida A3 per a dibuixar el contorn del perfil i espatlles dels membres del grup. Una vegada s’ha dibuixat el contorn, es retalla de la cartolina i s’ompli de missatges, imatges i elements que es creguin importants a ressaltar tant de la comunitat que els envolta com de les seves formes de participar en l’entramat comunitari.
Repartim també els conceptes del Mòdul 9 impresos i retallats en paperets per a introduir-los dins de les siluetes.
Per aquesta part podem fer servir diverses tècniques com l’escriptura a mà, collage, dibuixos, estampació tipogràfica, etc.
Mentre es va construint la figura, es poden donar missatges o fer preguntes per animar la reflexió, com que significa participar, on m’implico (social, emocionalment, etc.) per destacar els elements de vincle a la comunitat conscientment.
REFLEXIÓ
A partir de la visualització de totes les siluetes ens preguntem:
- Quins elements he volgut ressaltar dins de la meva silueta?
- Com ha sigut el procés d’introduir el concepte que ens han donat dins de la meva representació?
- És clara la relació entre els conceptes vists al mòdul amb la meva participació com a persona membre de la comunitat? Tenim experiències pròximes en relació amb els conceptes i la nostra quotidianitat?
- Es poden construir reivindicacions comunes com a jovESS a partir del que cadascú ha ressaltat?
Tancament
Dinàmica grupal de construcció d’una frase
Fem un cercle i comencem amb “Com a joves creiem que…” i fem circular la paraula construint una frase que inclogui els missatges principals que volem reivindicar.
Sessió 3
Artivisme a la comunitat
Resum sessió
Construcció dels missatges reivindicatius com a col·lectiu de joves de la comunitat i preparació de totes les peces que es necessiten per a la presentació a l’espai públic de la performance d’artivisme.
Idea força
Construïm juntes els missatges reivindicatius com a joves de la comunitat.
Conceptes clau
Interdependència, comunitat, corresponsabilitat, diversitat, reconeixement mutu, ecosistemes cooperatius.
Objectius
- Desenvolupar narratives des de l’òptica de la joventut respecte a les accions alternatives al sistema capitalista, patriarcal i colonial, utilitzant els conceptes claus de la campanya Comunitats.
- Reconèixer i potenciar les relacions d’intercooperació entre els agents i elements que configuren a la comunitat
- Expressar a través d’una acció d’artivisme participatiu, la veu de les joves respecte a les relacions sostenibles tant als centres educatius com a la comunitat que els hi envolta.
Dinàmica
PRIMERA PART
1. Presentació de la performance (10’)
1a. Presentació de l’espai públic que es farà servir per a l’acció de performance (10’)
SEGONA PART
2. Contrastos – Els jovESS creiem que… (80’)
2a. Creació en grups dels missatges reivindicatius (40’)
2b. Construcció de les peces finals per a la performance (40’)
TERCERA PART
3. Tancament (25’)
3a. Vinculem les peces de la comunitat (25’)
Material de l’educadora
Cartons, retoladors, tisores, pega i caixes.
Presentació de la performance
Presentació de l’espai públic que es farà servir per a l’acció de performance
Presentem amb el grup l’espai a on es farà la performance, recollint les apreciacions i significats que ells associen amb aquest espai de la comunitat.
Contrastos - Els jovESS creiem que...
Creació en grups dels missatges reivindicatius
L’alumnat es reparteix en cinc grups de treball per a la creació dels missatges col·lectius i construcció de les peces finals que es presentaran a l’acció de performance.
Cadascun dels grups tindrà un cartó on dibuixar una bombolla de text a l’estil de còmic per a escriure un o dos missatges que es creguin importants com a joves de la comunitat en relació amb els conceptes tractats al llarg del mòdul.
REFLEXIÓ
- Quines estratègies hem utilitzat com a grup per a construir aquest missatge comú?
- Creiem que aquest missatge és representatiu del que s’ha ressaltat a les siluetes de cadascú? Quins conceptes s’han repetit entre els missatges construïts per part dels grups?
- Per qui/quins és dirigit el missatge?
Construcció de les peces finals per a la performance
Es fa una breu demostració de muntatge d’una de les peces finals fent servir les siluetes i bombolles de missatge col·locades a la caixa.
Cada grup ha de muntar les siluetes i missatges tenint en compte que les peces es podran visualitzar per tots els costats una vegada es presentin al carrer.
S’escull a un dels membres del grup com a representant de la peça per a realitzar l’acció de vincular-la amb un fil de drapet amb altre peca el dia de la presentació.
REFLEXIÓ
- Hem pogut incloure totes les siluetes a les peces finals? Com ho hem fet?
- Veient les peces resultants de tots els grups, creieu que hi ha una idea general que es pot fer servir com a fons de reivindicació comuna?
- Reconeixem un sentit a l’ocupació de l’espai públic per a fer aquestes accions reivindicatives?
Tancament
Vinculem les peces de la comunitat
Col·locats en cercle la persona representant del grup porta el fil de drapet a un altre grup dient mentre la resta del grup diu en veu alta el missatge escrit a la bombolla de text.
El següent grup fa el mateix fins que estiguin tots els grups vinculats amb el fil de drapet, l’últim grup uneix per fora a totes les peces mentre diu la seva frase.
Sessió 4
Artivisme a la comunitat
Resum sessió
Presentació a l’espai públic de la performance d’artivisme amb tots els grups com a col·lectiu de joves de la comunitat.
Idea força
Representem des de l’acció directa sobre l’espai públic els missatges reivindicatius que els JovESS trobem important destacar la comunitat.
Conceptes clau
Interdependència, comunitat, corresponsabilitat, diversitat, reconeixement mutu, ecosistemes cooperatius.
Objectius
- Desenvolupar narratives des de l’òptica de la joventut respecte de les accions alternatives al sistema capitalista, patriarcal i colonial, utilitzant els conceptes claus de la campanya Comunitats.
- Reconèixer i potenciar les relacions d’intercooperació entre els agents i elements que configuren a la comunitat
- Expressar a través d’una acció d’artivisme participatiu, la veu de les joves respecte a les relacions sostenibles tant als centres educatius com a la comunitat que els hi envolta.
Dinàmica
PRIMERA PART
1. Represent-acció de la nostra part (25’)
1a. Repassem l’acció que presentarem a l’espai públic (25’)
SEGONA PART
2. Acció d’artivisme. Performance “Els jovESS creiem que..” (70’)
2a. Benvinguda (5’)
2b. Dinamització i enregistrament de l’acció i performance d’artivisme (60’)
2c. Comiat i agraïments (5’)
TERCERA PART
3. Tornada (25’)
3a. Tornada grupal al centre educatiu (25’)
Material de l’educadora
Fils de drapet i les peces de la performance construïdes amb cartolina i cartó.
Material de l’educadora
Càmera fotogràfica digital, equip de so (micròfon).
Presentació de la performance
Repassem l’acció que presentarem a l’espai públic
Abans de mobilitzar-nos a l’espai públic, repassem la performance construint una vegada l’entramat de la sessió anterior i repetint la dinàmica. A cada grup:
- Una persona s’encarrega de representar el vincle amb l’altre grup portant el fil de drapet per dins del cercle.
- La resta del grup diu al mateix temps el missatge reivindicatiu de la seva bombolla de text.
Cada grup s’ha de coordinar perquè les dues accions tinguin la mateixa durada. Una vegada estan vinculats tots els grups per dins, la persona que representa l’últim grup ha d’envoltar a tots els grups per fora del cercle i passar el fil a la següent classe, mentre es llegeix la frase final de construcció col·lectiva.
Acció d’artivisme. Performance “Els jovESS creiem que...”
Benvinguda
Una vegada tots els grups són al carrer, es fa una breu presentació per part de les educadores de la campanya i els seus objectius generals, per a donar pas als grups del centre educatiu.
Dinamització i enregistrament de l’acció i performance d’artivisme
Cada grup es fa responsable de portar la seva peça ja muntada per anar junts a l’espai públic a on es presentarà la performance d’artivisme.
Distribuïts els tres grups de classe a l’espai públic, es van col·locant d’una en una les peces finals mentre es llegeix el missatge reivindicatiu i un dels membres es vincula amb un fil de drapet amb el següent grup.
Quan tots els grups de la mateixa classe hagin estat vinculats amb el fil i s’hagi llegit la frase col·lectiva, es passa el fil a un dels grups de la següent classe fins a acabar amb tots els grups de les classes.
En finalitzar, els tres grups de classe responen “Perquè… No hi ha comunitat sense nosaltres, no hi ha comunitat sense jovESS”.
REFLEXIÓ
- Quina ha estat l’experiència de fer una acció en col·lectiu a l’espai públic?
- Què creiem que cal per a portar endavant, com a joves, més accions d’aquest tipus?
Comiat i agraïments
Concloem l’acció agraint a totes les persones implicades que han fet que tot el procés fos possible, tots els membres de la comunitat que han participat de diverses formes en el procés col·lectiu de creació de l’acció i performance a l’espai públic.
Tornada
Tornada grupal al centre educatiu
Un cop al centre educatiu desmuntem les peces creades, i fem un cercle. L’alumnat col·loca la seva mà dreta al cor i l’esquerra a la panxa. Obrim una ronda de: “¿Què he sentit fent l’artivisme?”